Rasa Lapar dan Nak Makan di Tengah Malam, Cara Bijak Ibu Mengandung Mengatasinya

Rasanya masa berbuka tadi dah melantak dua pinggan nasik, lepas tarawikh dah jamah aiskrim, tetibe tepat jam 12 malam lapar balik?

Oh…tidak! Nak layan ke nak tidur ni?

Begitulah monolog biasa ibu mengandung, kan? Tetiba rasa nak makan di tengah-tengah malam, padahal macam makan tak berenti je tadi?

Ha, buat ape tu?
Ha, buat ape tu?

 

Menurut babycenter, badan ibu mengandung ni, tak memerlukan lebihan kalori pun sepanjang 6 bulan pertama ni. La, yeke? Hanya tiga bulan terakhir je badan ibu mengandung memerlukan tambahan 200 kalori setiap hari.

Confirm kena cek berat hari-hari kalau begini 🙁

A pair of female feet standing on a bathroom scale
Kena rajin cek berat badan sendiri

 

Cara Ibu Mengandung Mengatasi Masalah Kelaparan Melampau

Jadi, apa sebenarnya tindakan yang betul bila ibu menghadapi situasi ini?

  1. Ambil makanan yang tidak terlalu berat dari membiarkan anda tidur dengan perut kosong. Sediakan peti ais/almari dengan stok makanan yang sihat
    • roti
    • buah-buahan segar
    • telur untuk dijadikan telur rebus
    • keju
    • buah-buahan kering
  2. Mengelakkan masalah ketidakhadaman, elakkan makan makanan yang berasid
  3. Cuba minum susu, teh herba, makan cereal bersusu, roti berlapiskan peanut butter, ataupun biskut.
  4. Kalau lapar di waktu siang, tukarkan roti atau beras kepada roti wholegrain dan beras perang. Kedua-dua makanan ini bagus kerana mempunyai serat yang tinggi.

Wah, check all this!

Kalau nak diikutkan selera, memanglah terbayangkan burger bertingkat-tingkat, kek, aiskrim, megi, haaa.. gitu. Tapi, kalau bertenang dan memikirkan apalah nasibnya tekanan darahku, apa jadi kalau tetiba kena minum air gula setiap minggu, takpun badan naik bagai dipam-pam sehingga doktor pun risau, apa kata :

  • cuba minum ESP yang berprotein tinggi kerana ia membantu ibu tahan lapar lebih lama dan membuatkan perut rasa kejap dan selesa dari kelaparan melampau, dan juga
  • makan omega guard yang membantu menstabilkan hormon Leptin (hormon yang buatkan kita rasa lapar jika parasnya rendah dalam badan). Jika hormon leptin ni stabil, iaitu naik tinggi dalam badan, kita pun akan sentiasa rasa kenyang kerana kesimbangan badan dah dapat dikawal.

Yang paling best, pertambahan berat badan pun tak terlalu mendadak dan mencapai angka dua puluh kg ke atas naiknya! Ramai ibu-ibu mengandung yang ambil Omega masa mengandung berjaya mengawal berat badan mereka yang berlebihan tu. Salah seorang darinya adalah saya!

Mengandung Aiman
Masa ni perbezaan kenaikan berat badan dari awal kehamilan adalah lebih dari 20kg! Kaki pun bertukar saiz kasut sebanyak 3 saiz 🙂
Kali kedua mengandung dengan pengambilan ESP dan Omega, berat badan terkawal dan beza berat dari awal kehamilan tepat sehingga bersalin 20kg sahaja. Tiada pertambahan saiz kasut. Muka pun tak terlalu sembab
Kali kedua mengandung dengan pengambilan ESP dan Omega, berat badan terkawal dan beza berat dari awal kehamilan tepat sehingga bersalin 20kg sahaja. Tiada pertambahan saiz kasut. Muka pun tak terlalu sembab

Ini sahaja gambar yang masih ada dalam koleksi sendiri. Tapi pada saya memang ketara nak membawa badan semasa kehamilan pertama dibandingkan dengan kehamilan kedua yang lebih ringan, dan bertenaga.

Jadi, para ibu, bertindak bijaklah dalam memilih makanan apa yang ingin diisi ke dalam perut apabila datang rasa lapar secara tiba-tiba. Masa makan memang tak ingat dunia, ha, waktu nak bersalin nantilah anda akan merasai akibatnya 🙂

Selamat menjamu selera!

 

Sharing is loving;

Kak AI SCB

Ingin mendapatkan Set Mengandung Sihat dari saya dengan segera?

016-3353567

Pos ke seluruh Malaysia 

Konsultasi istimewa buat semua pelanggan tersayang

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *